W kwietniu i maju rozpocznie się (z pewnością intensywna) kampania prezydencka, która przyciąga uwagę wyborców oraz mediów. Wzmożone debaty, liczne spoty wyborcze i gorące dyskusje w sieci sprawiają, że marki muszą jeszcze mocniej konkurować o uwagę odbiorców.
W tak przepełnionej informacjami przestrzeni nietrudno przepaść w natłoku politycznych przekazów. Szczególnie, że większość nośników reklamowych może być już dużo wcześniej zarezerwowanych na potrzeby kampanii wyborczej.
W tym artykule podpowiemy Ci, jak zaplanować i zrealizować skuteczne działania marketingowe w okresie, gdy tematy polityczne zdają się dominować większość kanałów komunikacji.
Dowiesz się m.in.:
- na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze miejsc reklamowych i form przekazu, by Twoja oferta nie zginęła w politycznym zgiełku.
- poznasz sprawdzone sposoby na zaangażowanie odbiorców oraz utrzymanie ich uwagi, wielu negatywnych emocji związanych z wyborami
- pokażemy Ci również mniej standardowe nośniki, na których politycy nie mogą się pojawić i zakłócić Twojej kampanii
Dlaczego warto unikać wyborczego zgiełku?
Okres przedwyborczy to czas, kiedy w mediach panuje prawdziwy szał informacyjny. Wzmożona aktywność polityków oraz nagłaśnianie tematów i afer wyborczych sprawiają, że inne komunikaty (w tym reklamy) mogą zostać łatwo zignorowane lub niezauważone.
Przeciążenie informacyjne utrudnia dotarcie do odbiorców, którzy skupiają całą swoją uwagę na debatach, spojrzeniu na kandydatów, ich programach oraz codziennych wydarzeniach związanych z kampanią. Dodatkowo, w trakcie wyborów emocje są na wyższym poziomie, co pogłębia polaryzację opinii społecznych.
W tym kontekście reklama Twojej firmy może zostać „stłumiona” przez polityczne treści, a nawet wywołać niepożądane reakcje, zwłaszcza jeśli trafi na obszar zdominowany przez polityczne przekazy. Unikanie tego szumu to klucz do skuteczniejszego przyciągania uwagi potencjalnych klientów w okresie wyborczym.
Kolejną kwestią jest walka o przestrzeń reklamową – sztaby wyborcze chętnie inwestują spore środki w kampanie w mediach tradycyjnych i cyfrowych, windując ceny i konkurencję. Dlatego właśnie unikanie wyborczego zgiełku i popularnych nośników typu citylight, billboard czy tyły autobusów może się okazać nie tylko bardziej efektywne w budowaniu relacji z odbiorcami, ale też korzystniejsze z punktu widzenia kosztów i wizerunku.
Gdzie się reklamować w kwietniu i maju?
1. Reklama w klubach fitness i siłowniach
- Profil odbiorców: Osoby dbające o kondycję i zdrowy tryb życia, często w wieku produkcyjnym, o ustabilizowanej sytuacji finansowej.
- Formaty reklamowe:
- Ekrany LCD przy wejściu oraz w strefach przeznaczonych do ćwiczeń, szczególnie często przy bieżniach
- Naklejki w szatniach męskich oraz damskich
- Zalety:
- Odbiorcy skupiają się na ćwiczeniach, ale w przerwach chętnie zerkają na otoczenie.
- BRAK REKLAM POLITYCZNYCH
2. Reklama na paczkomatach
- Profil odbiorców: Osoby regularnie korzystające z zakupów online, często zapracowane i ceniące wygodę.
- Formaty reklamowe:
- Reklama w formie oklejenia wybranych urządzeń (patrz zdjęcie poniżej)
- Reklama na ekranach urządzeń
- Sampling produktów
- Reklama w aplikacji mobilnej InPost
- Zalety:
- Wysoka częstotliwość kontaktu z użytkownikami, którzy osobiście odbierają paczki.
- Duże zaufanie do infrastruktury paczkomatów sprawia, że reklama w tym miejscu jest naturalnie zauważana.
- Możliwość targetowania kampanii na wiele sposobów (np. kampania w wybranej dzielnicy miasta / powiecie czy np. przy konkretnych miejscach jak supermarkety, galerie handlowe, stacje benzynowe)
- BRAK REKLAM POLITYCZNYCH
3. Reklama w pociągach regionalnych i dalekobieżnych
- Profil odbiorców: Podróżni dojeżdżający do pracy lub na uczelnie, turyści, osoby o średnim i wyższym wykształceniu, często korzystające z transportu publicznego.
- Formaty reklamowe:.
- Ekrany w pociągach kolei regionalnych i dalekobieżnych
- Plakaty w przedziałach i korytarzach pociągów
- Zalety:
- Czas podróży sprzyja oglądaniu i zapamiętywaniu przekazów reklamowych. Reklama w pociągach potrafi się wyświetlić nawet kilka razy w trakcie jednej podróży
- Możliwość targetowania konkretnych tras czy regionów, jeśli oferta dotyczy danej lokalizacji (dotyczy wybranych przewoźników)
- Duży zasięg przy stosunkowo niskiej cenie
- BRAK REKLAM POLITYCZNYCH
4. Reklama na uczelniach wyższych
- Profil odbiorców: Studenci i pracownicy naukowi, młodzi dorośli w wieku 19-25 lat (ale też starsi, zwłaszcza na studiach podyplomowych).
- Formaty reklamowe:
-
- Reklama na ekranach w uczelniach rozmieszczonych w korytarzach, blisko sal wykładowych, czy miejsc odpoczynku.
- Zalety:
- Młodzi odbiorcy są otwarci na nowe produkty i usługi
- Długi czas przebywania na kampusie (zajęcia, przerwy, wydarzenia) sprzyja zapamiętywaniu przekazu.
- BRAK REKLAM POLITYCZYCH
5. Reklama na rowerach miejskich
- Profil odbiorców: Mieszkańcy większych miast ceniący ekologiczne i szybkie formy transportu, turyści, osoby aktywne.
- Formaty reklamowe:
- Reklama na skrzydełkach rowerów miejskich (patrz zdjęcie powyżej)
- Zalety:
- Duża mobilność – reklama przemieszcza się z rowerem w różne części miasta, docierając do szerokiego grona odbiorców.
- Naturalne skojarzenia z aktywnym trybem życia i ekologią – może to wzmacniać pozytywny wizerunek marki.
- BRAK TREŚCI POLITYCZNYCH
5. Reklama w supermarketach
- Profil odbiorców: Osoby w wieku 25-60 lat, odpowiedzialne za zakupy domowe, często zabiegane, poszukujące promocji i wygodnych rozwiązań
- Formaty reklamowe: Reklama na ekranach reklamowych przy kasach
- Zalety:
- Klienci czekający w kolejce są bardziej skłonni do oglądania treści wizualnych, co zwiększa efektywność przekazu
- Połączenie reklamy z codziennym doświadczeniem zakupowym buduje naturalne skojarzenie z produktem lub usługą.
- BRAK TREŚCI POLITYCZNYCH
Jak się reklamować w czasie kampanii prezydenckiej? – praktyczne wskazówki
W trakcie kampanii wyborczej, gdy media przepełnione są politycznymi przekazami, kluczowe znaczenie ma precyzyjny dobór form i treści reklamowych. Przede wszystkim zadbaj o wyrazistą identyfikację wizualną – stawiaj na kolory i motywy graficzne, które wyróżnią Cię na tle konkurencji, ale nie będą budziły skojarzeń politycznych. Kolejnym elementem jest dopasowanie komunikatu do lokalizacji, w której się reklamujesz. Uczelnie czy siłownie wymagają innego języka niż np. billboardy przy ruchliwych drogach.
Dobre praktyki reklamy w czasie kampanii prezydenckiej 2025
- Zachowaj neutralność polityczną: Chodzi o „mrugnięcie okiem” do odbiorcy, a nie opowiadanie się po którejś ze stron.
- Wyraźna korzyść dla odbiorcy: Wszelkie plebiscyty czy konkursy z nagrodami muszą mieć wartość dla uczestników, aby budować pozytywne skojarzenia z Twoją firmą.
- Bądź autentyczny: Jeśli Twoja marka ma styl i język komunikacji dalekie od żartu lub kampanijnych sloganów – pozostań sobą i nie twórz nawiązań na siłę
- Stawiaj na humor i kreatywność: Ludzie mogą mieć już dość rzeczywistych debat wyborczych, więc luźne, zabawne formy są mile widziane
Dzięki tym pomysłom wykorzystasz moment intensywnego zainteresowania tematyką wyborczą w społeczeństwie, a zarazem odetniesz się od bezpośredniej rywalizacji politycznej i skupisz na promocji tego, co naprawdę ważne – unikalnej oferty Twojej firmy.
Podsumowanie: Gdzie reklamować się w kwietniu i maju żeby ominąć kampanię wyborczą?
Okres kampanii prezydenckiej może wydawać się trudnym czasem na działania reklamowe, jednak odpowiednio zaplanowane kampanie dają szansę na skuteczne dotarcie do odbiorców.
Z jednej strony warto unikać miejsc i momentów, w których polityczne spory przyćmią Twój przekaz – zamiast tego postaw na reklamę w siłowniach, reklamę na paczkomatach, reklamę w pociągach, reklamę na uczelniach czy na rowerach miejskich, gdzie nie spotkasz kampanii wyborczych.
Z drugiej strony możesz też spróbować nawiązać do tematyki wyborów w zabawny, neutralny sposób – np. organizując głosowania na ulubione produkty lub tworząc lekkie hasła w stylu wyborczym. Kluczowe jest zachowanie autentyczności i neutralności, a także uważne monitorowanie efektów swoich działań marketingowych. W ten sposób Twoja marka może nie tylko „przetrwać” wyborczy szum, ale również wyróżnić się kreatywnymi rozwiązaniami, które zapadną w pamięć odbiorcom.