Zaznacz stronę

Świat biznesu i świat footballu są bardzo do siebie zbliżone

Mam nadzieję, że poniższy wpis zwiększy Twoją efektywność zarządzania zespołem. Niezależnie czy jesteś wielkim fanem footballu czy masz problemy z definicją spalonego, uwierz mi, świat biznesu i footballu łączy wiele rzeczy. Zarówno w biznesie jak i w piłce chodzi o wygrywanie, żebyś zaś myślał o zwycięstwie musisz poznać zasady gry. Bez tego kroku nie możemy mówić o efektywnej firmie czy drużynie piłkarskiej.

Dobre zarządzanie ludźmi polega właśnie na wydobyciu tych dodatkowych pięciu procent, o których istnieniu u siebie wcale nie wiedzieli”

Sir Alex Ferguson, były trener Manchester United

Poniżej przedstawię Ci 11 zasad efektywnego football managera. Zrozumienie ich zajęło mi 5 lat, chciałbym by ktoś przedstawił mi te zasady, kiedy rozpoczynałem karierę managera sprzedaży, wiem, że byłoby mi wtedy o wiele łatwiej. Także, zapinamy pasy i omówmy najlepszą 11-tkę zarządzania:

1. Jedyne co jest stałe to zmiana

W sezonie 2015/2016 w finale Ligi Mistrzów Real Madrid wygrał po serii rzutów karnych z Atletico Madryt 5:3 rozpoczynając tym samym serię trzech zwycięstw w finałach ligi mistrzów. Czasy, kiedy na ławce trenerskiej Realu zasiadał Zinedine Zidane, a gole zdobywał Cristiano Ronaldo można określić jako złota era dla tego klubu (zespołu). Jednak tak jak w życiu bywa, wszystko dobre kiedyś się kończy. Po odejściu z klubu dwóch wymienionych wyżej dżentelmenów sytuacja zmieniła się diametralnie…

real madrid zwycięzca uefa champions eague 2016

Dnia 5 marca 2019 roku Real Madryt odpada w ćwierćfinale Ligi Mistrzów po przegranym meczu 1:4 u siebie z Ajaxem Amsterdam.

Historia Realu Madryt pokazuję, że zarówno świat footballu jak i rynki ciągle się zmieniają. Jako manager nie możesz liczyć, że Twój zespół będzie miał taki sam skład przez najbliższy rok czy dwa lata, szczególnie kiedy mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Oczywiście kultura organizacji, warunki rozwoju, finanse to wszystko sprawia, że w większym lub mniejszym stopniu niwelujemy rotację w zespole, ale nie możemy zakładać, że skład pozostanie bez zmienny.

Wielu początkujących managerów (też tak robiłem) popełnia ten błąd, licząc na brak rotacji, że przecież zespół jest tak zgrany, pracownicy lubią siebie nawzajem, atmosfera w biurze jest dobra. Przez 5 lat prowadziłem zespół, który zmieniał swój skład w 100% co najmniej 4-5 razy. Zapamiętaj: SKŁAD MISTRZOWSKIEGO ZESPOŁU NIGDY NIE BĘDZIE STAŁY. Musisz więc zadbać o ciągłą rekrutację, tak jak robią to najlepsze drużyny.

Cytując trenera z innej dyscypliny:

Stwórz mistrzowski zespół, a nie zespół mistrzów”

Phil Jackson, jeden z najbardziej utytułowanych trenerów NBA

2. Ciągła rekrutacja to 90% sukcesu

Proces scautingu, czyli „rekrutacji piłkarzy” pozwala na odkrywanie nowych talentów piłkarskiego świata. Umożliwia to utrzymanie wysokich umiejętności w zespole oraz stałej gotowości do wygrywania meczy. Starsi piłkarze kończą karierę, inny klub wykupuje najlepszych zawodników w zespole, ktoś inny dostanie kontuzję. To wszystko ma negatywny wpływ no kondycję zespołu.

Ciągła rekrutacja nowych pracowników, szczególnie jeżeli zarządzasz działem sprzedaży, gdzie rotacja jest na wysokim poziomie jest fundamentem, bez którego nie wygrasz swojej ligi.

Często można usłyszeć, że nie będę marnował czasu na rekrutację, ponieważ wielu kandydatów jest „słabej jakości” lub ludzie przychodzą nieprzygotowani na rekrutację. Osobiście (jak dobry scout) nie mogę pozwolić sobie na to, żeby nie przeprowadzać rekrutacji, ponieważ mogę odkryć nowego Cristiano Ronaldo sprzedaży! Wyobrażasz sobie, gdzie byłby Manchester United, gdyby ich scouci nie śledzili młodego Cristiano Ronaldo w Sportingu Lisbona?

 

3. Przewiduj scenariusze

Efektywny zespół to nie przypadek. To nie kwestia daru od Boga czy wyssanych z mlekiem matki umiejętności managerskich, że dana osoba jest dobrym managerem, a inna nie. Wszystko zależy od determinacji, ciężkiej pracy i planowania.


strategia rozstawienia zawodników na boisku

 

Prowadząc na zespół piłkarski trener przed wyjściem na murawę zakłada pewien scenariusz, według którego potoczy się dane spotkanie. Pod ten plan ustawia skład zespołu, taktykę, zagrania itd. Często jednak sytuacja na boisku zmienia się w ułamku sekundy. Przeciwnik wyszedł w innej formacji i składzie niż zakładaliśmy, nasz kluczowy piłkarz doznał silnej kontuzji i musi zejść z boiska.

Tak samo w biznesie. Kontrahent nie podpisał umowy, nie opłacił faktury, dwóch pracowników rzuciło Tobie wypowiedzenie, trzech jest chorych itd. Każdy z managerów przeżywał takie sytuację. Często na wyżej wymienione sytuację nie masz wpływu, ale masz wpływ na to jakie działania podejmiesz, kiedy dojdzie do takiej sytuacji.

Posiadaj gotowe scenariusze działania Twojego zespołu w zależności od sytuacji, w myśl zasady: NADZIEJA NIE JEST STRATEGIĄ.

4. Lewandowski czy Peszko, praca u podstaw!

W 1970 roku Noel Burch opracował model czterech faz rozwoju kompetencji. Ukazujęon jaką drogę pokonuje piłkarz jak i pracownik rozwijając swoje kompetencje:4 fazy rozwoju kompetencji

Nikt nie rodzi się super piłkarzem, handlowcem czy marketingowcem. Kluczowy dla rozwoju kompetencji jest trening.

W czasach, kiedy reprezentację Polski prowadził Adam Nawałka, każdy z reprezentantów naszego kraju, niezależnie czy piszę tutaj o Robercie Lewandowskim, który strzelał 5 goli w 9 minut w Bundeslidze czy o Sławomirze Peszko, który grał wtedy w Lechii Gdańsk, każdy z nich musiał ćwiczyć podstawy podczas treningu.

Dzięki temu zabiegowi, nie traktując Lewandowskiego jako uprzywilejowanego zawodnika, Nawałka dał mocny sygnał pozostałym zawodnikom, że każdy z nich jest wartościowy dla reprezentacji. Muszą oni mieć wszyscy opanowane podstawowe umiejętności takie jak przyjęcie, podanie na poziomie perfekcyjnym.

W Twoim zespole zapewne masz takich pracowników, którzy wykazują się większymi umiejętnościami i też takimi, którzy dopiero się uczą. Złotą zasadą jest, że mimo osiągania najlepszych wyników, topowi pracownicy powinni dawać przykład pozostałym i wskazywać, że opanowanie podstaw na mistrzowskim poziomie jest podstawą do dalszego rozwoju ich kompetencji.

Pozostałe punkty złotej 11-tki omówię w następnej części artykułu.